Sunday, April 21, 2013

Pengalaman Bersalin anak pertama. (Sa'ad Muslim) -Bahagian 1-

Alhamdulillah dua hari lepas cukuplah Muslim empat bulan. Bermakna dah empat bulan dah saya selamat bersalin. Alhamdulillah Muslim membesar dengan sihat sempurna.  Bersyukur sangat! Alhamdulillah. Alhamdulillah. Hari ni baru free sikit sebab Muslim tengah buat air liur basi sekarang nie. Itu yang cecepat tulis entry nak kongsi pengalaman bersalin Muslim. Hikhikhik.

Oke. Staight to the story. Saya punya due date hari tu sebenarnya hari ho ho Krismas 25122012. Hari selasa. Dalam hati duk berdoa baby keluar 241212. Sebab nanti sama birthday dengan suami saya. Dapat beli satu kek je. Jimat. Boleh? Hehe.

Tapi masa 161212 tu saya dah mula rasa tak sedap perut.  Rasa sakit macam nak period. Macam senggugut. Tapi tak sakit sangat. Ingat lagi malam tu saya tidur rumah kakak saya. Siap boleh bergurau hu ha hu ha lagi dengan anak anak sedare saya. Hypo aktif jugak saya malam tu. Heeee.

171212 (Selasa) 
Perut still rasa sakit sakit macam nak period. Kali ni makin kerap pulak. Tapi saya still boleh tahan. Cuma memang tak dapat nak tidur mana lah malam tu. Rasa tak selesa pada perut. Asyik terjaga je. Rasa macam senggugut. Makin kerap kerap dan kerap. Dalam kepala duk pikir ni ke tanda tanda nak bersalin?

181212 (Rabu)  
Pagi tu jam 7 saya bangun pergi toilet. Terkejut sangat bila tengok ada lendir yang banyak sangat! Darah ada sikit. Macamana bentuk lendir? Saya tengok macam bentuk hingus. Tapi versi sedozen punya. Agak cuak jugak masa tu. Habis sejuk satu badan. Saya pernah baca dalam sebuah buku cakap salah satu tanda nak bersalin ialah keluarnya lendir dan darah! Saya terus call suami. Suami saya terkejut. Masa tu suami kat Shah Alam. Saya pulak kat kampung (Kelantan). Saya terus cakap kat mama yang masa tu dia sibuk sibuk buat breakfast. Mama saya terkezut comel. Dia cakap:


"Dah tanda tanda dah tu. Siap cepat cepat. Kita pergi hospital terus."   

Saya terus siap siap mandi. Perasaan cuak tadi beransur pulih. Siap boleh gelak gelak lagi. Jalan pun relax je. Mertua saya sampai kat rumah saya. Dia siap cakap:


"Eh. Eh. Menantu comel ni. Tak nampak macam nak bersalin pun"

Hehe. Sebab masa tu memang saya la la la je. Perut memang sakit. Tapi tak sakit sangat. Kalau suruh saya berlari punn saya larat lagi. Hikhikhik. Pagi tu saya makan telur masak separuh. Pastu minum milo. Mama cakap nak bagi tenaga banyak bila nak bersalin nanti. Lepas siap semua saya terus ke HUSM Kubang Kerian.  Sampai sana terus ke labour room. Tanya nurse kat situ. Dia suruh saya tunggu kejap. Family saya semua kena tunggu kat luar. Saya sorang je yang di benarkan masuk ke dalam bilik situ. Sambil sambil tu saya sempat berbbm dengan suami. Dia kena pergi ofis dulu pagi tu. Lepas pergi ofis baru dia akan gerak balik. Dalam hati duk berharap sangat suami sempat teman saya kat labour room nanti. Berharap sangat. ;')

Duk kejap tu datang seorang doktor perempuan. Pakai baju ala ala nak belah orang gitu. Cantik dan muda lagi doktor ni. Dia suruh saya baring sebab nak check jalan. Check jalan sakitlah jugak. Tapi tak sakit sangat. Tengok pada cara doktor tu check. Tapi doktor nie lembut sangat. Alhamdulillah tak terasa sakit sangat masa dia check bukaan.


"Oke. Sekarang dah bukak 2cm. Kejap lagi awak akan di masukkan dulu ke dalam wad oke. Kalau cepat bukaan hari ni awak akan bersalin kalau lambat mungkin esok."

Saya hanya angguk dan senyum kat doktor tu. Dah 2cm? Hari ni ke saya bersalin? Hiks. Rasa tak sabar pulak nak tengok baby yang dah 9 bulan dalam perut saya ni. ;")

Tapi sempat ke suami sampai before saya bersalin nanti? Shah Alam ke Kelantan ada 8 jam perjalanan. Oh saya pernah baca pengalaman orang bersalin sebelum ni biasanya kalau anak sulung bukaan akan terbukak 1 jam 1cm. Tapi entahlah. Adeh. Macam macam kat dalam fikiran saya masa tu. Di pendekkan cerita saya di masukkan ke dalam wad. Wad apa entah lupa pulak. Mertua dan family saya semua tak boleh tunggu saya masa tu. Sebab masa melawat pukul 2 petang nanti. So tinggallah saya sorang sorang kat katil tu. Masa tu saya still rasa sakit sakit perut. Tapi masih boleh tahan. Saya try nak tidur. Kononnya nak kumpulkan tenaga bila nak bersalin nanti. Hikhikhik. Tapi memang sure lah tak dapat tido. Perut pun makin kerap sakit. Saya baca Yassin. Pastu mulut tak habis habis baca ayat kursi dan doa nabi yunus. Then dalam pukul 1 petang camtu saya rasa makin kerap sakit. Saya bagitahu nurse kat situ. Sangat kerap. Makin terasa sakitnya. Tapi sakit kejap je. Dalam 10 minit sekali. Masa sakit tu memang lah sakit sangat. Pastu lepas 10 minit dah tak sakit. Sempat lagi senyum senyum kat ibu katil sebelah saya. Hiks. Saya terus cakap kat nurse kat situ:

 "Nurse nurse. Saya rasa makin keraplah saya sakit perut"

"Oke. Awak masuk bilik tu. Saya nak check jalan" 

 Balas nurse tu lalu saya pun masuklah satu bilik tu. Nurse tadi check jalan. Sakit! Mungkin cara dia agak kasar sikit.

 "Saya nak bukak jalan sikit yea" 

Kata nurse tu. Masa dia try bukak jalan untuk saya punyalah sakit sangat. Rasa nak menangis masa tu.

 "Sekarang dah bukak 4cm ni. Saya nak masukkan ubat berak. Lepas ni awak terus pergi toilet oke. Pastu awak siap siap dalam pukul 3 kita terus masuk labour room"

Sambung nurse tu lagi.   Pukul 3 masuk labour room dah? Dalam kepala duk membayangkan rupa labour room tu ada langsir hijau. Pastu ada alat alat doktor. Pastu tetiba saya beranak. Eh? Eh? Senangnya. Itu yang saya bayangkanlah. Hehee.

Tapi lepas je nurse tu masukkan ubat berak memang saya terus rasa nak po pooo. Dah tak teragak agak lagi. Memang kompem 100% saya nak poopooo. Terus saya ke toilet. Memang duduk je terus kedebom. Hahahaha.

Dah rasa lega sikit saya terus ambik wuduk. Hajat nak solat zohor terus. Nanti takot tak sempat pulak. Tengah duk ambik telekung tetiba nurse datang cakap:

"Nanti awak siap siapkan sepasang baju baby..pampers..selimut baby..pastu satu kain sarung awak oke. Lepas ni kita terus pergi labour room."

Fuh. Fuuuuh. Berdebar saya.

Selesai solat zohor saya duk kemas kemas keperluan nak masuk labour room. Tetiba datang seorang doktor perempuan muda.

"Puan. Boleh saya ambil masa sikit nak bercakap dengan Puan?"

Soal doktor muda tu. Hmmm. Doktor pelatih ni. Mesti nak tanya soalan soalan untuk praktikal dia ni. Adeh.  Hati saya membebel. Hehehe.

"Owh. Boleh. Nak tanya apa yea?"

"Oke. Nama saya Fatin Amira. Saya student Perubatan. Saya nak tanya pasal pregnant Puan. So ini anak sulung Puan ke?"

"A'a anak sulong"

Pastu doktor tu tanyalah saya memacam. Bla bla bla blaaaa dan blaaaaaaa. Duk kejap tu nurse tadi datang.

"Puan. Jom kita ke labour room"

Aduh. Terkejut saya. Perasaan saya masa tu hanya Allah sahaja yang tahu. Suami saya pulak baru ondaway dari Shah Alam. Adus. Sempat ke tak suami saya nak teman saya kat labour room nanti? Macamana rupa bentuk labour room? Apa terjadi dengan doktor muda Fatin Amira tu?




Teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettttt.

Bersambung....

Kihkihkihhh. Suspen tak?

Okelahbaiii.


Hati kechixx: Rindu pulak saat bersalin ni. Seriyesly RINDU! :")

11 comments:

Orang Kita said...

huhh,, Alhamdulillah,,, tahniah,, :)

aima said...

suspen sungguh

naaisyah S said...

Haha. nice entry, ada tergelak masa baca. Cepat buat next entry. Hehe

haffizmohdnoor said...

suspen ye.. saya tengah praktikal dekat labour room ni.. btw nice story hehe :)

cikji said...

berdebarrrr,xsbr nk tggu next episode,chewah! hihi

time boring cikji suko sgt search pglman ore beranok,buat bekalan nanti nk brnok*bilo xtau nk brnk* hihi

amy said...

bersambung lah pulak.. :(

Unknown said...

Semoga puan n baby sntiasa sihat...err..saya hrp puan dpt blas msj sya di page fb puan...:)

Unknown said...

Semoga sntiasa sihat ye...err..harap akk dpt balas msj saya di page fb akk...

Unknown said...

Pengalaman bersalin memang sakit, tapi ia juga memori yang paling indah, kan? ;)) selalu teringatkan saat bersalinkan bidadari kecil dulu2... :) ala manisss... ;)

http://bidadarikecilsayang.blogspot.com
http://ainyusuf.wordpress.com/

Unknown said...

saspen...n nk ckp labour room adalah blik yang pling mnyeramkan...heheh

http://ctamanaqim.blogspot.com/

Unknown said...

suspen..n labour room mmng blik yang mnyeramkan...hehehhe

http://ctamanaqim.blogspot.com/