Thursday, November 29, 2012

Tak boleh teran sesuka hati!

Semalam saya tak boleh tidur. Rasa macam tak sedap badan. Nak bersalin dah ke saya ni? Hehe. Alhamdulillah semalam usia kandungan saya dah masuk tigapolohenamminggu. Maksudnya dah genap sembilan bulan. Tunggu masa je untuk baby keluar. Eksaited dan mendebarkan. Semoga Allah permudahkan segalanya nanti. Amin.

Duk tak boleh tidur saya godek godek page ibu hamil kat pesbuk. Page peberet saya Persatuan Ibu Ibu Comel Mengandung. Banyak info menarik dan pengalaman ibu ibu mengandung. Semalam ada sorang ibu tu dia share tentang meneran ketika nak bersalin.





Klik sikit kat gambar tu untuk pembesaran yang lebih sihat.

Takot bila saya baca pengalaman ibu bersalin tu. Dia meneran sebelum doktor suruh dia teran. Lagipun dia cakap dia dah tak tahan sangat. Dan akhirnya babynya di masukkan ke NICU. Malam tu doktor tu jumpa ibu bersalin tu bagitahu di mana anak dia telah mengalami komplikasi otak dan doktor tak meletakkan harapan tinggi untuk baby itu terus hidup.

Bila saya baca komen komen kat post tu ramai ibu ibu hamil pesan jangan meneran sebelum doktor atau nurse bagi arahan. Ada sorang ibu tu teran sebelum tiba masanya. Anaknya selamat keluar. Tapi tali pusat anaknya terputus sendiri. Anaknya itu terpaksa di tahan di NICU. Fuh. Gerun mendengarnya. Dan ada salah satu komen tu ibu tu cakap kalau nak teran tunggu bukaan 10cm baru boleh teran. Kalau teran sebelum tu mungkin kita akan terkoyak sampai ke punggung. Dan ia akan membahayakan baby.

Satu lagi nasihat yang pernah saya baca kat internet masa meneran tu jangan angkat punggung. Nanti koyak banyak. Sebelum meneran tu hendaklah tarik nafas dalam dalam. Pastu push then baru hembus nafas. Yang penting banyakkan berselawat. Ingat pada Allah. Dan baca ayat ayat kursi.

Banyak jugak saya ushar dan baca baca kat gugel tentang teknik meneran dengan betul. Lain ibu lain lah pengalaman bersalin. Kan? Semoga Allah mempermudahkan segala urusan untuk saya melahirkan hero sulung kami nanti. Aminn.

Okelahbaii.

Terima kasih sebab sudi baca.

Hati kechixx: Menghitung hari demi hari..
posted from Bloggeroid

2 comments:

Mrs. Abi said...

thanks sharing :)

UmmiAbi said...

Huhu...gerun bca..Walaupn ummi bru 4bulan preggy..rsa risau sgt. nk bersalin dh ye?mg dipermudahkan...