Monday, December 23, 2013

Dah 1 tahun 5 hari dia.

Hari ni genap Muslim 1 tahun 5 hari. Kejap je rasa masa berlalu. Tup tup Muslim dah masuk setahun. Tup tup Muslim dah reti nak sepahkan bebuku saya. Koyak habis mmmagazine mmmajalah saya. Habislaaahhhh. Baca buku koyak lah mama nanti Muslimm. Pastu pulak Muslim dah makin bijak dan paham kalau saya cakap apa apa.

Nak nak kalau saya suruh dia buat mata comel. Kemain dia kenyit kenyitkan kedua belah matanya. Haha. Kelakar dan bijak. Kalau saya nyanyi "Kalau anda gembira tepuk tangan" kemain dia tepuk tangan sambil sengeh nampak 4 batang gigi. Haha. Buat saya gelak je ini anak. 

Kalau saya tak bagi dia buat itu ini (contohnya main kerusi) biasanya saya akan panggil nama dia panjang panjang. 

"Musliiiiiiiiiiiiimmmmmmmm..."

Sambil saya tengok dia. Dia paham saya tak bagi dia main terus buat muka nak nangis. Bibir muncung je. Mata dah start bertangkung. Kekadang sampai nangis dia. Pastu terpaksalaaah saya bertindak sopan santun memujuk dia. Sambil peluk dia sambil pujuk manja anak mama comel ni.

"Mama tak marah lah. Mama sayang Muslim. Muslim kan baik"


Muka tanda " Saya anti pasir. Saya nak salji"
Amboiiii.
Haha.
pssttt: saya edit sampai melepak muka Muslim. Haha.

Sangat seronok jadi mak sebenarnya. Walaupun kekadang rasa penat dan letih nak bershaklee..pastu nak reply semua pertanyaan customer memang nak kena fokus...nak nak customer yang nak cepat pastu pulok Muslim menangis..pastu Muslim uk uk..Hehe. Kalut ribut gituu. Fuuh. Cabaran comel sungguh. Tapi bila tengok anak otomatik hilang terus rasa pelik pelik ni. Sejukkk je mata memandang. Tambah tambah sejuk k a l a u ada air cond. Krik krik.

Satu tips yang biasa saya amalkan untuk Muslim saya akan sentiasa cakap benda benda positif dengan dia. Contohnya:

"Muslim comel"

"Muslim baik"

"Anak mama sihat"

"Muslim bijak"

"Muslim hemsem"

"Mama comel"

Ehhhhh. Nak jugak selit. Haha. Dan banyak lagi benda benda positif lain. Biasa kan cakap benda benda positif untuk anak anak. Bagus untuk pembesaran dia. Yealah. Setiap kata kata mak pak kan itu satu doa untuk anak dia. Dengan menggunakan bahasa dan nada yang lembut dan positif mak pak akan membina suasana tenteram dan mulia. InsyaAllah.

Okbaaaiiiii. Krik krik. :)

1 comment:

Fazleyatul Aini said...

amboi mama comel ye hihihi