Sunday, May 18, 2014

Muslim 1 tahun 5 bulang dan bintang.

Lama saya tak update pasal anak bujang senang lenang saya ni. Si Muslim. Alhamdulillah sekarang dah makin membesar, makin bijaksana, makin bijaksini, makin banyak cakap dalam bahasa ibundanya, makin pandai itu ini dan macam macam makin dan makin lagi.

Fuhhh.

Alhamdulillah hari ni 18052014 genaplah Muslim 1 tahun 5 bulan. Kejab je rasa. Rasa semalam baru beranakkan dia. Rasa semalam baru je dia duk uwek uwek nangis gaya baby. Hehe. Rindu pulak saat tu!

Alhamdulillah perkembangan Muslim memang sentiasa positif, sentiasa sihat gagah perkasa. Alhamdulillah. Syukur. Sebenarnya bukan senang taw nak jaga dan besarkan anak ni. Nak nak anak sulung. Nak nak kita ni ibu muda. Ceh ceh cehhhh. :')

Banyak benda baru kena ambil tahu. Banyak benda baru kita kena belajar. Banyak benda baru kita kena ubah. Ubah dari negatif ke arah positif. Kan?

"Eh Maimunah. Nak ke mana tu ter?"


Salah satu benda yang saya belajar sejak jadi mak ni kita kena sentiasa cakap benda benda positif kat anak. Saya biasa tengok mak pak yang bawak anak anak kat Tesco mesti marah marah kalau anak dorang aktif. Sampai ada yang tengking tengking. Adeh. Habis senget tudung maknya sebab tengking anak membuatkan rahang mulut terbukak luas. Hihi.

Kita sebagai mak pak ni kenalah sentiasa cakap lemah lembut kat anak anak kan? Nak nak anak seawal 0 - 7 tahun. Memang kena tegur dengan lemah lembut dan sentiasa gunakan ayat ayat positif. Saya suka bagitahu kat Muslim yang Muslim anak yang baik, Muslim anak yang bijak, Muslim anak yang comel, Muslim anak yang soleh, dan banyak lagi benda benda positif.

Kata kata mak pak kan satu doa untuk anak anak. :)

Betul tak?

Saya rasa agak mudah sepanjang membesarkan Muslim. Mungkin inilah hikmah Allah nak bagi kat saya, sebab memang sepanjang saya hamilkan Muslim selama 9 bulan, memang banyak dugaan dan cabaran saya kena lalui. Yealah kena admit dalam wad 2x, pastu tetiba tumpah darah, tak boleh balik Raya Haji, pastu HB masa mengandung dulu memang paling berisiko. Paling rendah 7! Memang risau sangat time nak beranak dulu. Allahuakbar!

Tapi syukur sangat sebab Allah sentiasa mempermudahkan segala galanya sehinggalah saat ini. Alhamdulillah. :)












No comments: