Monday, June 9, 2014

Muslim bercerai susukah?

Risau betul, sebab sejak semalam tetiba je Muslim tak nak menyusu. Since saya mengandung lagi memang saya dah azam 200% saya nak fully breastfeeding kat Muslim sampai dia umur 2 tahun. Alhamdulillah dengan niat yang baik memang start umur Muslim 1 hari sampailah ke hari ini saya fully breastfeed dan saya tak pernah campur dengan susu formula. Memang inilah azam saya. Sebelum ni pernah juga saya mengalami masalah susu kering tapi alhamdulillah lepas saya consume ESP Shaklee memang saya dapat rasai perbezaannya. Sangat sangatlah berbeza.

Tetapi semalam tetiba je Muslim tak nak menyusu. Memang dia menolak setiap kali saya nak menyusukan Muslim. Risau kot bila anak tak nak menyusu. Dari pagi sampai malam hanya 2 kali dia minum susu. Itupun sikit. Bila saya suap air masak dia minum pulak. Keadaan biasa bila ibu tak menyusu memang akan bengkak dan bengkak itu akan membuatkan kita sakit sampai tak boleh nak bangun. Seriusly sakit! Dan kadang kadang boleh buat si ibu demam.

Saya ada terbaca dalam sebuah artikel, di antara sebab anak menolak penyusuan badan adalah anak kita dalam proses bercerai susu. :( Alamak! Sedih pulak rasa. Sebab saya berazam nak menyusukan Muslim sampai dia umur 2 tahun. Risaunya kalau Muslim sebenarnya dalam proses bercerai susu.

Being a full-time mother is one of the highest salaried jobs in my field, since the payment is pure love.


Hari ni saya ada pujuk Muslim minum susu, dan Alhamdulillah dia minum sampai tertidur. Hehe. Harap harap lepas ni Muslim terus konsisten sampai umur 2 tahun. Lagipun susu ibu ni memang lengkap dengan nutrien dalam kadar yang mencukupi dan yang hebatnya susu ibu ni, ia akan berubah mengikut keperluan bayi yang sedang membesar. Susu ibu memang bagus untuk perkembangan otak dan sangat membantu dalam meningkatkan kecerdikan anak kita. Lagi satu kelebihan menyusu badan ni akan mengurangkan risiko kanser payudara dan kanser ovari.

Doa saya agar Muslim akan terus menyusu badan sampai dia berumur 2 tahun. Aminnn. Ehhhhh. Minggu depan  1806 ni InsyaAllah Muslim akan genap 1 tahun 6 bulan. Alhamdulillah. Sayang anak SANGAT!





No comments: