Monday, July 6, 2015

Tips anak maintan rajin mengemas.

Kalau nak keluar pergi jalan-jalan, Muslim lah orang paling bahagia. Berlari-lari dia pergi ambik topi. Melompat-lompat dia cakap.

" Nak g dai dai dai " 

" Ok. Dai dai dai "

Layankan aje dai dai dia. Hehe.

Dai dai dai tu maksudnya kedai. Hehe. 

Tapi kebiasaannya saya akan mintak tolong Muslim kemaskan mainan dia dulu sebelum keluar rumah. Kadang kadang dia buat, kadang kadang kalau terlebih excited nak pergi dai dai dai dia simpan separuh. Tak pe, janji dia dah biasakan mengemas mainan dia sebelum keluar pergi dai dai dai. 



Saya suka praktikkan macam ni sebab nak bagi dia biasakan diri dengan mengemas. Tapi, Muslim memang anak yang rajin, mudah tolong saya dan ayahnya. Biasalah kalau dah ikut perangai mak dan ayahnya. Ewah ewahhh. :)

Ini salah satu cara kita mendidik anak dari awal. Bila dah terbiasa, ianya akan menjadi satu rutin. Lagi satu, kita jangan suka bertangguh tangguh. Tak semestinya nak keluar jejalan baru saya mintak tolong Muslim kemaskan mainan dia, tapi bila dia dah siap main, saya dah biasakan Muslim kemas terus. Kalau kita nak anak kita rajin, kita dulu kena tunjukkan yang kita ni rajin.  Kan??

Saya jenis tak kisah Muslim sepahkan rumah. Mainlah sampai dia puas. Lagipun sekarang Muslim dah masuk 2 tahun 7 bulan. Otak otak tengah berhubung. Yang penting lepas main kena kemas. Kita pun sebagai mak ayah kenalah kemas sekali dengan anak anak. Sebab apa yang kita buat pasti diikuti oleh anak. Lagi satu, kalau kita dah terbiasakan anak dengan persekitaran berselerak, nanti anak akan ingat selerak itu benda betul dan kecik bagi dorang. Pucuk pangkalnya, mak ayah ni sama-sama kena rajin dan berdisiplin. Betul tak?

Terima kasih kerana sudi singgah dan baca. :)


2 comments:

aswaleyla said...

singgah sini . anak2 kne ajar dri kecik kan. bru die buat smpai besar

Khalid Kyle said...

Nice sharing, chumel nye muslim kan :)


Jom Terjah: Bukti cukai GST menyusahkan rakyat berbanding SST