Tuesday, December 31, 2013

Sepanjang 12 bulan di 2013.

Alhamdulillah. Esok dah nak masuk bulan baru di tahun yang baru. 01012014. Fuuuhhh. Rasa kejab je masa tik tok tik tok berpergi pergian meninggalkan kita.

Kan?

January 2013.

Bulan kedua saya jadi mak kepada Muslim. 18012013 genap Muslim sebulan. Memang agak kekok sikit masa mula mula saya jadi mak. Banyak benda yang saya blur dan tak tahu. Sebab masa pregnant saya sibuk search kat google pengalaman nak bersalin. Hari hari baca pengalaman bersalin. Tak pernah pun saya google apa yang penting setelah menjadi mak. Menyusu badan macamana. Apa perlu buat masa pantang. Semua tu saya tak fokus. Hehe. Memang dalam kepala masa tu takot sangat nak bersalin. Lagipun masa tu saya ada simptom simptom darah cair. Tapi memang SAKIT sangat masa bersalin. SubhanAllah. Dan Alhamdulillah semuanya dipermudahkan olehNYA. Aminn.

February 2013

Muslim masuk 2 bulan. Saya dah power jadi mak. Sayalah mak power. Krik krik. Bulan ni saya balik Shah Alam setelah berpantang 44 hari kat Kelate. Masa pantang memang saya jaga habis. Makan minum semua saya pantang. Saya just makan nasi ngan lauk sup ikan haruan. Tak pun air milo cicah biskut. Hari hari macam tu. Biru habis muka saya makan tu hari hari. Hehe. Tapi saya penyabar orangnya. Lepas 44 hari terus telan sebijik burger. Oh bergetar ank tekak saya masa tu. Sebab tukang urut saya pernah pesan masa pantang kena pantang betul betul nanti kalau tak jaga betul betul lepas pantang badan cepat naiklah.. pastu kena pakai bengkung sepanjang berpantang..tak boleh miss..pastu kena jaga kebersihan masa pantang..pastu tak leh minum ais..tak leh makan benda berminyak..sayur sawi..timun..dan bla bla blaaa..Banyak jugak ilmu yang tukang urut tu turunkan kat saya. 

March 2013

Saya masih surirumah sepenuh masa. Tapi kali ni berbeza sebab dah ada Muslim. Masa pregnant dulu saya start berhenti keje. Lagipun masa pregnant memang banyak dugaan. Masuk hospital 2 kali. Masa nak balik raya haji tetiba keluar darah. Padahal masa tu kandungan baru 31 minggu. Ffuuuhh. Ulang alik hospital klang ngan klinik kesihatan seksyen 7 shah alam je saya.

Masuk Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.
Admit kali kedua di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.

April 2013

Saya lupa apa berlaku masa april ni. Boleh? Hehe.

Mei 2013

Tapi kalau Mei 2013 saya ingat sebab happy birthday to me 04052013. Hehe. Genap sudah umur saya teeeeet. Lagi 3 tahun nak masuk ke angka three. Teeeetttt. Krik krik. 

June 2013.

Muslim dah start boleh makan. Aummmmm. Bukan main lagi dia makan banyak hoi ya hoi. Baca di Makanan Pertama Muslim.

July 2013.

Saya dan suami ambik keputusan untuk buat extra injection untuk Muslim iaitu Pneuomococcal. Dulu masa saya lepas bersalin doktor HUSM Kubang Kerian dah pesan awal awal kat saya yang injection tu SANGAT PENTING untuk anak yang bawah 2 tahun. Injection tu boleh di ambil seawal baby 2 bulan. Tapi bila Muslim dah masuk 7 bulan baru saya dan suami pap timbul kesedaran injection Pneumococcal tu WAJIB ambil. Biarpun mahal tapi kami sanggup demi Muslim. Baca di Suntikan Pertama Pneumococcal.

August 2013.

Merdeka. Oke. Itu je yang saya ingat. Hehe. Halamak! Kalau Merdeka maksudnya Anniverseri saya dengan suami lerrr. Hehe. Alhamdulillah genap 2 tahun kami awin awin. Peeewit.

Dan masa hari raya Korban hari tu adalah Hari Raya Pertama Muslim. Baca di Raya Pertama Muslim.

September 2013.

Ni paling sedih. Sebab firstime Muslim jatuh katil. Sampai benjol kepalanya. Adeh. Baca di Muslim Terjatuh Gedebok Kepala Benjol. 

October 2013.

Entah lupa pulak. Hehe.

November 2013.

Muslim dah masuk 11 bulan. Oke itu je yang saya ingat. 

Masa ni Muslim 3 bulan rasanya. Hehe.


December 2013.

Yang ni fresh lagi. Sebab tu ingat. Hehe. Tup tup dah setahun saya selamat jadi mak dan suami saya pak so bergabung jadi mak pak kepong pong. 18122013 genaplah Muslim setahun.

Ni entry pengalaman saya bersalin yea.

Pengalaman Bersalin Part 1
Pengalaman Bersalin Part 2

Part 3 tak buat sampai sekarang. So cerita tu tertangguh akibat kos tak mencukupi. Boleh?

Kejab je rasa. Dalam perut pastu bersalin pastu tak tidur malam mata jadi panda comel pastu Muslim start mengiring, pastu merangkak, pastu berdiri pastu koyak habis bebuku majalah magazing mamanya pastu tumbuh gigi. Kalau gelak habis nampak 4 batang gigi dia. Hehe. Alhamdulillah dah setahun Muslim.

24122013 hari tu pulak happy birthday to you pak Muslim. Nah godek godek lah entry ni ok.
Due Date Sa'ad Muslim.

Hari ni dah 31122013. Rasa bersemangat nak masuk tahun baru. Azam baru. Eh. Esoklah kita citer pasal zam zam ala kazammm. Hehe.

Okelahbaiii.

Take care semua! Jangan pergi sambut tahun baru kat Dataran ke mana mana. Duk diam diam kat umah je ok. Kan Kerajaan suruh kita berjimat cermat. Hehe.






1 comment:

zacky786 said...

jimat cermat la sgt.
haishh ..