Thursday, April 17, 2014

Tips bila anak demam.

Hari tu masa Subuh, saya pegang badan Muslim panas sangat. Terkejut! Terus saya bangun Subuh pastu tengok Muslim. Dia pun merengek saje. Jarang sangat dia demam. Last masa dia umur 6 bulan rasanya.

Saya mandikan Muslim pastu bagi makan nestum. Mata dia merah. Senyum pun tak. Lemah badan mak tengok anak macam ni. Lepas menyusu dia terus tidur tak bermaya.

Dalam pukul 10.30 camtu dia bangun. Merengek. Susu tak nak. Saya dukung dia. Tidur balik. Saya letak dia atas katil sekali dia muntah! Saya ingatkan sikit. Saya angkat badan dia, tersembur keluar habis katil cadar dan badan saya. Ya Allah! Firstime Muslim muntah macam ni. Tapi saya tak panik. Saya kan mak yang kool. Hekhek.

Terus saya bawak Muslim pergi klinik. Alhamdulillah tak ada apa apa yang perlu di risaukan. Lepas doktor masukkan ubat ikut punggung barulah ok sikit badan Muslim. Baruuuuu nampak dia sengeh. Lego hati mak kamu ni Muslimmmm. Alhamdulillah. Tapi doktor suruh sentiasa pantau suhu badan dia. If tak kebah dalam 2 3 hari memang kena refer doktor balik.

Amboiii sempat sengeh walau demam yeaaa. :)


Apa pun untuk ibu ibu semua, ni saya nak share beberapa Tips Bila Anak Demam:

1. Pastikan termometer sentiasa ada kat rumah. Ni benda paling WAJIB ada kalau dah ada anak. Sebab anak kecil memang mudah demam. 

Termometer ni memang banyak jenis kat farmasi. Tapi saya suggest beli termometer digital sebabnya lebih selamat digunakan berbanding termometer kaca merkuri, walaupun ketepatannya sedikit berkurangan. 

So yang pertamanya once kita rasa badan anak kita panas, kita kena check suhu badan anak dulu.

Suhu badan biasa ialah 36- 37.4 darjah celcius.
Demam ringan: 37.5-38.4 darjah celcius.
Demam biasa: 38.4 – 39.9 darjah celcius.
Demam tinggi: 40-41.4 darjah celcius.

Biasa saya ambil bacaan 3x. Yang last baru saya ambil sebagai bacaan yang sebenar.

2. Lapkan badan anak dengan tuala kecil yang di basahkan dengan air suam. Kalau biasa anak demam jangan selimutkan dia tapi biarkan dia dengan pampers je. Baju seluar jangan dipakai supaya haba boleh keluar. Lapkan badan anak di celah celah ketiak, di kepala dan di celah celah peha. 

Yang penting jangan guna air sejuk/ais yea. Kalau nak campurkan air tu dengan asam jawa ituuu tak dek masalah. :)

3. Berikan panadol (paracetamol) mengikut dos dan masa yang ditetapkan. Kalau konfius atau tak tahu berapa dos dan cara nak bagi anak makan, saya suggest korang bawak terus anak ke klinik berhampiran. Nak nak suhu badan anak melebihi 38.4 darjah celcius. 

4. Lebih dan galakkan anak minum air dengan kerap bagi mengelakan dehidrasi

5. Kalau anak muntah kerap, kejap kejap muntah pastu muntah lagi memang anda kena refer terus di klinik berhampiran.

Apapun bila anak demam, kita jangan panik. Anggap ini sebagai ujian dari Allah untuk kita. Yang penting kita sebagai mak pak kena saling tolong menolong dan banyakkan bersabar. Jangan nak mengamuk berkerut saje. Nanti cepat tuoo. Ok? :)




3 comments:

Fazleyatul Aini said...

muslim comel cepat sembuh ye

penyisir rambut said...

semoga cpt sembuh ye Muslim.. maybe demam nak membesar la tu..

♥ Mc Waniye ♥ said...

tips yg sgt berguna .
eiiii , comey nye dia, geram nak cubit2 pipi tu , huhu

#done follow sini. kalau sudi follow mc ye ? :)
http://wanalipwaniye.blogspot.com/