Monday, February 2, 2015

Panduan Didik Anak: Jaga Kelakuan Awak Di Hadapan Anak.

Awak tahu tak bahawa anak anak ni memang sentiasa memerhati tindak tanduk dan kelakuan kita dan dorang akan copy paste sebab bagi dorang, kita sebagai mak ayah ni lah sebagai idola dorang dan contoh terbaik dan betul untuk dorang.



Dorang akan mudah terikut-ikut dengan apa yang kita buat. Macam anak saya, Muslim, saya tengok dia suka tiru saya gelak. Kekadang saya gelak, lepas tu dia pulak yang gelak. Sama pulak tu cara gelak! Haha. Satu lagi, Muslim sangat pandai menyapu rumah, sidai kain. Memang sangat bijak! Dari apa yang saya perhati, dia memang belajar dan tiru setiap apa yang saya buat. Yealah, setiap hari saya kemas rumah, basuh kain, lipat kain dan dialah yang lebih sibuk dari saya.

Sebab tu, kita sebagai mak ayah ni wajib jaga kelakuan kita sebab benda ni penting dalam mendidik anak-anak.

Kalau kita tengok balik diri kita sebagai mak ayah ni, mungkin kita pun ada copy paste perkara yang sama mak ayah kita buat pada kita kan?

Rindu pulak kat mama dan ayah saya kat kampung. :')

Lagi satu, anak-anak akan mudah tiru cara kita bercakap. Sebab tu kita janganlah mudah nak tengking anak. Cakap sikit nak tengking. Sikit cakap nak tengking. Nanti anak kita otomatik akan cakap tengking tengking.

Jagalah kelakuan dan tingkah laku kita sebagai mak ayah. Ia adalah sumber pembelajaran utama bagi anak anak kita. 

Terima kasih kerana sudi baca sini. Semoga bermanfaat buat semua. :)

-------

Tempah supplement Shaklee / Daftar ahli sekali seumur hidup. Dapat 20% diskaun dan 1001 kelebihan. Semuanya saya akan guide special. Jangan malu untuk hubungi saya ye. :)

✿ Top Agent/Coach Shaklee  
AMALINA
012.939.4864
Shaklee ID: 952483
(FEB15-EFF SUP)


No comments: