Tuesday, February 3, 2015

Panduan Didik Anak: Idea Anak Jangan Dipandang Remeh

Untuk melahirkan anak yang bijak, pintar, cerdas dan kreatif, kita sebagai mak ayah digalakkan untuk memberi ruang dan peluang kepada anak supaya bertanya macam macam jenis soalan kepada kita. Itulah yang dinasihatkan oleh Pegawai Psikologi Jabatan Kebajikan Masyarakat, Puan Noraziah.



Kita janganlah mudah nak marah marah dan tak layan setiap kali anak kita tanya macam-macam. Sebab apa? Ianya secara tak langsung akan menyekat pemikiran kreatif anak-anak. 

Di peringkat awal anak anak nak membesar ni, dorang sedang belajar sesuatu melalui aktiviti hariannya. So, janganlah kita menghalang dorang. Biarkan dorang kreatif kerana ianya akan merangsang otak anak. Tapi, kalau aktiviti anak itu boleh mendatangkan kesan negatif dan bahaya kepada dorang, seharusnya kita memberitahu dan menerangkan kepada dorang dengan cara yang terbaik. No tengking tengking. No rotan gergaji semua. Cakap baik-baik ye! :)

Saya pernah terbaca satu artikel mengatakan, kalau kita nak anak yang pintar, kita kenalah sentiasa melibatkan diri kita dengan aktiviti anak anak. Janganlah kita biarkan anak kita main sorang-sorang. Janganlah kita biarkan anak kita bersendirian berfikir dan membuat keputusan.

Sebenarnya, anak-anak ni, dorang akan rasa lebih happy kalau sesuatu kerja yang dilakukan mendapat perhatian dan pujian serta penghargaan dari kita. Ini akan merangsang anak untuk menjadi lebih rajin dan taat kepada ibu bapa serta mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.

Kalau kita tak libatkan diri dengan aktiviti anak dan tak bagi penghargaan kat anak, ini akan menjadikan mereka kurang keyakinan diri dan akhirnya bersikap pasif. Kita juga digalakkan memberi peluang untuk anak membuat keputusan. Contohnya baju mana dia nak pakai, nak kaler muka upin ipin dengan warna apa. Penting taw sebab benda ni boleh merangsang anak untuk berfikir secara kreatif dan anak-anak akan rasa bahawa dia juga penting di dalam keluarga.

Elakkan daripada terus membuat keputusan untuk anak. Kita kenalah sentiasa latih anak untuk berfikir sendiri dan sebagai mak ayah yang comel, kita hendaklah membantu anak melalui proses membuat keputusan.

Terima kasih kerana sudi singgah sini. Semoga bermanfaat buat semua! :)

-------

Tempah supplement Shaklee / Daftar ahli sekali seumur hidup. Dapat 20% diskaun dan 1001 kelebihan. Semuanya saya akan guide special. Jangan malu untuk hubungi saya ye. :)

✿ Top Agent/Coach Shaklee  
AMALINA
012.939.4864
Shaklee ID: 952483
(FEB15-EFF SUP)





No comments: